objavsvet.blog tvoj zdroj inšpirácie

Chráni šampanské srdce? Nová štúdia priniesla zaujímavé zistenie, no odborníci radia opatrnosť

Nová analýza z UK Biobank naznačila súvislosť medzi miernou konzumáciou šampanského alebo bieleho vína a nižším rizikom náhlej zástavy srdca. Odborné organizácie však stále neodporúčajú piť alkohol kvôli zdraviu.

VÍNO, NÁPOJE A KOKTAILY

3/18/20262 min read

Správa, že mierna konzumácia šampanského môže súvisieť s nižším rizikom náhlej zástavy srdca, znie na prvé počutie veľmi lákavo. Nová analýza údajov z UK Biobank naozaj identifikovala vyššiu konzumáciu šampanského a bieleho vína medzi faktormi spojenými s nižším rizikom náhlej srdcovej zástavy. Zároveň však išlo o observačný výskum, teda o hľadanie súvislostí, nie dôkaz, že práve šampanské srdce chráni. (ukbiobank.ac.uk)

Štúdia vychádzala z rozsiahlych dát UK Biobank a sledovala široké spektrum ovplyvniteľných faktorov životného štýlu. Popri šampanskom a bielom víne sa medzi priaznivejšími faktormi objavili aj vyšší príjem ovocia, nižší tlak, priaznivejšia telesná skladba či vyššia úroveň vzdelania. To je dôležité, pretože práve pri takýchto výsledkoch býva veľmi ťažké oddeliť samotný nápoj od celkového životného štýlu ľudí, ktorí ho pijú.

Inými slovami: štúdia je zaujímavá, ale nehovorí, že by mal človek začať piť šampanské kvôli srdcu. Americká asociácia srdca výslovne uvádza, že neodporúča piť víno ani žiadny iný alkohol pre možné zdravotné prínosy. Zároveň pripomína, že nadmerné pitie zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku, mozgovej príhody, ochorení pečene, niektorých druhov rakoviny a ďalších problémov. (heart.org)

Aj Svetová zdravotnícka organizácia je v tomto veľmi opatrná. WHO upozorňuje, že alkohol má toxické účinky na viacero orgánových systémov a že z pohľadu zdravia neexistuje úplne bezpečné množstvo, ktoré by bolo bez rizika. Európska kancelária WHO navyše zdôraznila, že potenciálne priaznivé účinky ľahkého pitia neprevažujú nad známymi rizikami, najmä pri rakovine. (who.int)

To však neznamená, že každá zmienka o možnej súvislosti medzi alkoholom a srdcom je automaticky nezmyselná. Odborníci dlhodobo hovoria, že vzťah alkoholu a kardiovaskulárneho zdravia je zložitý a kontroverzný. Problém je najmä v tom, že staršie štúdie mohli byť ovplyvnené takzvaným „abstainer bias“ – teda tým, že medzi abstinentmi bývajú aj ľudia, ktorí nepiijú pre predošlé zdravotné ťažkosti. Preto sa dnes podobné titulky interpretujú oveľa opatrnejšie než kedysi.

Ak si teda niekto občas dá pohár šampanského, táto štúdia nie je dôvodom na paniku. Ak ho však nepije, určite to nie je dôvod začať. Oveľa spoľahlivejšie faktory pre zdravie srdca zostávajú tie menej efektné, ale podstatnejšie: vyvážená strava, dostatok pohybu, kontrola krvného tlaku, zdravá hmotnosť, kvalitný spánok a nefajčenie. Presne takýto širší kontext napokon naznačila aj samotná analýza UK Biobank, kde sa ochranný obraz nespájal len s jedným nápojom, ale s celým balíkom životných okolností. (ukbiobank.ac.uk)